مالیات رفاهیات

معافیت مالیات رفاهیات و امور انگیزشی توسط مراجع دولتی و غیردولتی

دیوان عدالت اداری درخصوص مالیات رفاهیات و امور انگیزشی و پرداخت‌های مرتبط با آن توسط مراجع دولتی و غیردولتی، در سال‌های مختلف رای موافقت و تائید صادر کرده است. رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در بررسی این موضوع شامل دادنامه‌های اصلاحی می‌شود که در تاریخ‌های متعدد اعلام گردیده است. برای آگاهی از روند دادنامه‌های اصلاحی هيئت عمومي ديوان عدالت اداري درباره پرداخت‌های رفاهیات و امور انگیزشی با ادامه مطلب همراه شوید.

 

دادنامه اصلاحی سال 1403

 

دادنامه اصلاحی سال ۱۳۹۸

به‌طور کلی، رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درباره دادنامه ۶۰۱ مورخ 9/12/1389 و دادنامه اصلاحی آن به شماره ۹۸۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۰۷۳ و در تاریخ 27/1/1398 شامل این اصل مهم است که تمام پرداخت‌های مراجع دولتی و غیردولتی در قالب رفاهیات و امور انگیزشی، بدون حصر و قیدی پذیرفته می‌شود. بر این اساس، هیچ حکمی که مبنی بر محصور نمودن و مقید کردن این موضوع باشد، وجود ندارد.

 

دادنامه اصلاحی سال 1403

 

دادنامه اصلاحی سال ۱۳۹۹

در ادامه دادنامه سال 1398، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طبق آراء جدید و با دادنامه اصلاحی به شماره ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۹۵۶-۱۹۵۷ و به تاریخ 19/ 12/ 1399، حکمی صادر کردند. که طی آن هرگونه مقررات صادر شده درباره حذف علامت نگارشی(…) یا ذکر مقید شدن مصادیق انحصاری مصادیق رفاهی و انگیزشی همچون آموزش سازمانی، باطل است.

همچنین، قانون‌گذار براساس جزء ۵ بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و بند (و) تبصره ۱۲ و بند (ص) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در دایره شمول مالیات حقوق و مأخذ آن توسعه داده شده است.

 

دادنامه اصلاحی سال 1403

 

دادنامه اصلاحی سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

باید بدانید که به موجب ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری، آراء صادره از هیئت تخصصی مالیاتی بانکی و هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، برای تمام مراجع اداری و قضایی، ملاک عمل و لازم الاجرا محسوب می‌شود. مطابق دادنامه اصلاحی به شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۶۸۵ و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ و همچنین دادنامه اصلاحی شماره  ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۲۳۹۴۰۸۹ و به تاریخ 14/9/1402 ، هیئت تخصصی مالیاتی بانکی مفاد قوانین بودجه را با حفظ احکام مالیاتی مندرج در قانون(با عنوان احكام مالیات‌های مستقیم به شرح فصل سوم از باب سوم مواد) ۸۲ لغایت ۹۲ در مبحث مالیات، صرف‌نظر از این که اصولا در هنگام پرداخت مشغول به فعالیت بوده است.

قانون احكام مالیات‌های مستقیم به شرح فصل سوم از باب سوم مواد، ۸۲ لغایت ۹۲ در مبحث مالیات به شرح زیر است:

“حقوق و نیز سایر احکام مالیات حقوق در قوانین دیگر جاری و مبنای عمل اعلام کرده‌اند. آنچه از مجموع قوانین و مقررات یادشده به انضمام قوانین بودجه استنتاج می‌شود. این است که پرداختی‌های مختلف تحت عنوان حق شاغل که برای امور رفاهی و انگیزشی و بدون صدق تعریف مزد و حقوق صورت می‌پذیرد. بدون حصر موارد از جمله پرداختی تحت عنوان حق اولاد، حق عائله‌مندی و رفاهیاتی مانند ایاب ذهاب، مهد کودک و…. که به شاغل پرداخت می‌شود”

 

دادنامه اصلاحی سال 1403

 

دادنامه اصلاحی سال ۱۴۰۳

مطابق با دادنامه اصلاحی به شماره 140331390001065411 و در تارخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۹، فردی که در مرخصی استعلاجی یا استحقاقی و یا نحو آن به سر می‌برد. (بدون این که در قبال میزان کارایی و بهره‌وری و فعالیت وی باشد) شامل مالیات حقوق نمی‌شود و به‌عبارتی معاف از شمول مالیات حقوق است.

مفاد ماده ۴۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیز صرفا در مقام تجویز پرداخت رفاهیات در بخش دولتی است. مواد ۳۵ و ۳۶ قانون کار جمهوری اسلامی ایران هم مؤید عدم احتساب مواردی از این سنخ به‌عنوان مزد است. لذا با توجه به مراتب فوق نامه شماره ۲۳۲/۵۲۹۰ ص از این مورخ ۱۴۰۱/۳/۲۳ سازمان امور مالیاتی کشور است. که بدون توجه به موارد مذکور امور رفاهی و انگیزشی و معافیت مالیاتی یا عدم شمول مالیات است . که آن‌ها را به موارد محدود یعنی کمک هزینه مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، هزینه مسکن، کمک هزینه ورزش و کمک هزینه تلفن همراه منحصر کرده است. البته با حذف علامت ماليات (…). عدم دقت به مفاد قوانین و آرا هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، خارج از حدود اختیار و خلاف قانون است . مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از  تاریخ صدور ابطال می‌شود. این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی مصوب ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

 

سخن پایانی در مورد مالیات رفاهیات

رای‌های صادره از سوی دیوان عدالت اداری درخصوص مالیات رفاهیات و انگیزشی و پرداخت‌های مرتبط با آن توسط مراجع دولتی و غیردولتی، طبقه سال‌های مختلف با اصلاحیه‌های مختلفی همراه بوده است. آگاهی از دستورات صادره از سوی این مقام و رعایت آن‌ها ضروری است؛ چراکه تمام رای‌ها برای مراجع اداری و قضایی، ملاک عمل محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، به بررسی دادنامه‌های اصلاحی طی سال‌های مختلف در خصوص رای هيئت عمومي ديوان عدالت اداري درباره پرداخت‌های امور رفاهی و انگیزشی پرداختیم. همچنین شما می توانید رفاهیات سازمان خود را با راهکارهای هوشمند‌ آراد برای کارمندان سازمان خود تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موضوعاتی که در این مقاله می خوانید

درسنامه

    مقالات مرتبط

    دریافت کاتالوگ

    نام و نام خانوادگی(ضروری)