افزایش بهره‌وری

 ۴ پیشنهاد برای افزایش بهره وری کارکنان بدون آن که آسیبی در بلند مدت داشته باشد!

 

قرار نیست برای افزایش بهره وری کارکنان پاداش های بزرگ تعیین کنیم! قرار نیست مرخصی را محدود کنیم، یا ساعات کاری را افزایش دهیم! می خواهیم روی خود بهره وری تمرکز کنیم، نه عوامل بیرونی مربوط به آن که البته این موارد نیازمند یک رفتار سازمانی مناسب نیز می‌باشد.

این پیشنهادها غیرمستقیم به افزایش بهره وری کارکنان کمک می کنند، در دورانی که برای رسیدن به اهداف کسب و کار به کارکنان فشار می آوریم، باید از آن ها نیز مراقبت شود تا واقعا بهره وری آن ها افزایش پیدا کند. این رفتاری پیش گیرانه برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی مدیران و تاثیرات منفی کار زیاد روی منابع انسانی است که آراد قصد دارد در این مقاله به آن بپردازد:

 

استراتژی های افزایش بهره وری کارکنان:

فراهم کردن تمامی موارد مورد نیاز برای کارکنان توانمند

 فراهم کردن تمامی موارد مورد نیاز برای کارکنان توانمند

کارکنان توانمند باید باور کنند که برای دستیابی به موفقیت به منابع سازمان دسترسی دارند. بدانند به همان اندازه که بیش از توان برای دستیابی به اهداف سازمان تلاش می کنند، سازمان هم محدودیتی پیش پای آن ها نخواهد گذاشت. این باور چیزی نیست که با شعار بدست بیاید، کارکنان احساس کنند همواره گوش شنوایی برای ایده های جدیدی که سازمان را به سرعت به اهدافش نزدیک می کند وجود دارد . در صورت نتیجه بخش بودن به راحتی بر تصمیمات مدیران تاثیر می گذارد. برای اجرایی شدن این مسئله می توانیم اختیارات اضافه تر و دسترسی های بیشتری که کارکنان در هر پوزیشن می توانند داشته باشند را مکتوب کنیم و در جلسات تیمی هم به این مسئله اشاره کنیم تا کارکنان از این آزادی عمل مطلع باشند.

 

بیان کردن اهداف و استراتژی های سازمان

 

 بیان کردن اهداف و استراتژی های سازمان 

هیچکس بدون اطلاعات کافی نمی تواند خود را مدیریت و عملکردش را بهبود دهد، ما باید تمام اطلاعات لازم برای نظارت بر کار و تصمیم گیری عاقلانه که کارکنان نیاز دارند را به آن ها بدهیم. به عبارت دیگر فرد بتواند خودش را نظارت کند و تصمیمات درستی برای خودش بگیرد. حالا در نظر بگیرید که همه کارکنان بدانند که کارشان چگونه بر رسیدن به اهداف سازمان تاثیر می گذارد.  بدانند بین کیفیت کارشان و استراتژی های سازمان چه ارتباطی وجود دارد. زمانی که کارکنان بینش خوبی نسبت به استراتژی ها دارند بهتر می توانند خود و نتایج کارشان را با آن ها همسو کنند. برای اجرایی شدن این مسئله رویداد های ماهانه ای را در نظر بگیرید. که بخشی از رویداد مربوط به اعلام کردن استراتژی ها و اهداف و یا پرسش و پاسخ در این زمینه باشد.

 

قدردانی مستقیم و حمایت مداوم

 

 قدردانی مستقیم و حمایت مداوم 

کارکنان وقتی به ۱۰۰ درصد میزان از توانایی های فردی خود دست پیدا می کنند که از حمایت همکاران و مدیران خود بهره مند باشند. به موقع از آن ها قدردانی کنیم و در زمان مناسب به درخواست کمک آن ها پاسخ دهیم. برای انجام بهتر کارشان به آن ها مشورت و پیشنهاداتی ارائه شود و برای کارهای فراتر از حدانتظار تشویق شوند.

در یک فرهنگ سازمانی خوب، مدیران در زمان مناسب به زبان می آورند که به توانایی های تیم خود باور دارند. تلاش های کارکنان علاوه بر دستیابی به اهداف سازمان باعث می شود کارکنان هم پیشرفت شغلی پیدا کنند. در نهایت سازمان مسیر پیشرفت را برای همه شفاف می کند. تحقیقات نشان می دهند تلاش برای افزایش بهره وری کارکنان بدون حمایت و قدردانی از آن ها و بدون رشد دادن آن ها باعث کاهش خلاقیت شده و همکاری فعالانه و خودجوش را پایان می دهد.

 

کنار گذاشنن موارد استرس‌زا

 

 کنار گذاشتن موارد استرس‌زا

تشریفات و سیاست های غیر ضروری اداری استرس زا هستند. این استرس از نوع بد با استرس خوبی که باعث عملکرد بهتر می شود تفاوت دارد. کارکنان برای تصاحب منابع مورد نیاز درگیر بازی های سیاست گونه ای می شوند و یا روابطی نامتعارف ایجاد می کنند. این شرایط حتی به ایجاد رقابتی مخفیانه بین کارکنان با تاثیرات مخرب برای کسب و کار موجب است. یک سبک رهبری ضعیف و اجبار های زیاد سازمانی که با استرس زیاد از جهات مختلف روی کارکنان باعث پیروی آن ها می شود، و برای رسیدن به اهداف فشار می آورد نتایج معکوس و مضری برداشت می کند. کارکنان در شرایط پر استرس به لحاظ اخلاقی و روحی از کار خود جدا می شوند و غیر اخلاقی عمل می کنند.

 

سخن پایانی

اگر سازمان ها بخواهند واقعا بهره وری مناسبی داشته باشند، روش های سنتی که با وعده ها، جبران خدمات جامع و … شروع می شوند و با اعمال فشار به کارکنان ادامه می یابند مفید نیستند.

پیشنهاد ما توجه به مسائلی همچون ۴ مورد مذکور است در غیر اینصورت کارکنان فکر می کنند که رها شده اند، برخی ناامید می شوند . برخی در تلاش برای اثبات توانایی های خود هستند و حتی وسوسه می شوند اقداماتی انجام دهند که در نهایت به کسب و کار آسیب می زند.

اما پیشنهاد ما این است که با محصول سازمانیتو می توان مشکلات پیشرو را حل کرد و برای افزایش بهره وری کارکنان قدم برداشت . برای آشنایی بیشتر در مورد آراد می توانید به درباره ما سایت مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موضوعاتی که در این مقاله می خوانید

درسنامه

    مقالات مرتبط

    دریافت کاتالوگ

    نام و نام خانوادگی(ضروری)