استراتژی جبران خدمات

استراتژی‌‌های جبران خدمات جامع، نوعی از استراتژی‌های کسب‌وکار هستند که تیم‌ها و افراد را در محیط کار مورد تقدیر قرار می‌دهند. به‌عنوان یک مدیر، می‌توانید از این استراتژی‌ها برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد سازمان استفاده کنید. درک مراحل ایجاد و اجرای این روش‌های انگیزش کارکنان، می‌تواند به شما در بهبود نقش خود و افزایش رضایت کارکنان در شرکت کمک کند.

در این مقاله به بررسی چیستی استراتژی پاداش کل می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چرا شرکت‌ها از این نوع مشوق‌های کارکنان استفاده می‌کنند، چه پنج عنصری آن‌ها را تشکیل می‌دهند و چگونه می‌توانید یکی از آن‌ها را برای ایجاد انگیزه در تیم خود توسعه دهید.

 

استراتژی جبران خدمات جامع چیست؟

 

استراتژی جبران خدمات جامع چیست؟

استراتژی جبران خدمات جامع، نوعی سیستم حقوق و مزایا است که شرکت‌ها به کارمندان خود ارائه می‌دهند که شامل پاداش‌های مالی و غیرمالی می‌شود. بسیاری از سازمان‌ها که بسته‌های پاداش به کارمندان ارائه می‌دهند، این کار را برای شناسایی و پاداش دادن به افراد و تیم‌هایی انجام می‌دهند که به اهداف، مقاصد یا… دست می‌یابند.

استراتژی جبران خدمات مؤثر، جبران خسارت مالی و سایر مزایا را با فرصت‌های رشد و پیشرفت شغلی به عنوان یک سیستم پاداش برای ترغیب کارکنان به ماندن درگیر و بهره‌وری در کار ترکیب می‌کند.

 

چرا شرکت‌ها از استراتژی جبران خدمات جامع استفاده می‌کنند؟

 

استفاده شرکت‌ها از استراتژی جبران خدمات جامع 

برنامه‌های جبران خدمات جامع مزایای زیادی دارند و کسب‌وکارها به دلایل متعددی آن‌ها را به کار می‌گیرند. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده آورده شده است:

عملکرد بهتر از سازمان‌های رقیب:

یکی از دلایل اصلی اجرای استراتژی جبران خدمات جامع توسط یک شرکت، جذب و حفظ کارکنان است. شرکت‌ها برای اینکه افراد بسیار ماهری داشته باشند که از رشد سازمان حمایت کرده و سودآوری را به ارمغان بیاورند، حقوق، مزایا و فرصت‌های توسعه ارائه می‌دهند. به طور کلی، این امر می‌تواند به سازمان‌ها در عملکرد بهتر از شرکت‌های رقیب کمک کند و به آن‌ها یک مزیت رقابتی بدهد.

جذب و نگهداری از بهترین استعدادها:

شرکت‌هایی که از برنامه جبران خدمات جامع (Total Rewards Package) استفاده می‌کنند، می‌توانند مزایای منحصربه‌فردی را برای جذب بهترین استعدادها ارائه دهند. همچنین، استراتژی های جبران خدمات جامع منجر به نرخ بالاتر ماندگاری کارکنان می‌شوند که برای رشد، توسعه و دستیابی کلی شرکت به اهدافش بسیار مهم است.

ایجاد انگیزه برای عملکرد کارکنان:

یکی دیگر از کاربردهای استراتژی جبران خدمات جامع، ایجاد انگیزه در کارکنان برای حفظ عملکرد آن‌ها در سطح مطلوب است. برای مثال، یک برنامه پاداش کلی که مزایایی مانند پاداش مالی، برنامه سلامتی یا برنامه کاری منعطف را ارائه می‌دهد، می‌تواند یک ابزار انگیزشی عالی برای حفظ تعامل و سر برنامه بودن کارکنان از طریق دستیابی به اهداف کلیدی باشد.

ارائه فرصت‌های توسعه:

بسته‌های جبران خدمات جامع مؤثر اغلب شامل فرصت‌هایی برای توسعه شغلی هستند. برای نمونه، برنامه‌های آموزشی تحت حمایت شرکت برای ایجاد انگیزه در کارکنان و حمایت از توسعه آن‌ها مفید هستند. زمانی که کارکنان در این برنامه‌های پاداش شرکت می‌کنند، ممکن است مهارت‌ها و دانش بیشتری کسب کنند که می‌تواند به طور مستقیم بر عملکرد کاری آن‌ها تأثیر بگذارد.

 

تشویق و شناسایی موفقیت

 

تشویق و شناسایی موفقیت

استراتژی جبران خدمات جامع (Total Rewards Strategy) روشی کارآمد برای قدردانی از کل تیم و تک تک کارکنان است. برای مثال، پاداش دادن به کارمندانی که فراتر از انتظارات همکاران و مدیران خود عمل می‌کنند، ابزاری مؤثر برای تجلیل از موفقیت به شمار می‌رود. شناسایی و قدردانی از کارکنانی که به اهداف خود می‌رسند، محیط کاری مثبتی ایجاد می‌کند. در چنین محیطی، کارکنان احساس حمایت بیشتری کرده و برای پذیرش چالش‌ها، پیشرفت و موفقیت در حرفه خود انگیزه می‌گیرند.

 

پنج عنصر اصلی استراتژی جبران خدمات جامع

 

پنج عنصر اصلی جبران خدمات

استراتژی جبران خدمات جامع از پنج عنصر اصلی تشکیل شده است:

  • حقوق (Compensation):

حقوق و مزایا به کل دریافتی کارکنان در قبال مهارت‌ها، زمان، دانش و تلاش‌هایشان اشاره دارد. این می‌تواند شامل جبران خدمات‌هایی باشد که کارکنان با دستیابی به اهداف شرکت به دست می‌آورند. همچنین، حقوق و مزایای دیگری نظیر حق سنوات یا پاداش نقدی عیدانه نیز جزئی از این بخش هستند. داشتن یک بسته حقوق و مزایای عالی برای کارکنان و استعدادهای بالقوه، به شرکت امکان می‌دهد تا در رقابت با سایر شرکت‌ها باقی بماند و کارفرما گزینه‌های بیشتری برای جذب بهترین استعدادها داشته باشد.

  • مزایا

علاوه بر حقوق پایه، کارفرما ممکن است مزایایی را به کارمندان خود ارائه دهد که معمولا از حقوق یا دستمزد آن‌ها کم نمی‌شود، اما در برخی موارد ممکن است بخشی از درآمد آن‌ها را برای این مزایا کسر کند. این مزایا به کارمندان کمک می‌کند تا نیازهای جسمی و روحی خود را برآورده سازند، مانند بیمه تکمیلی، بیمه دندانپزشکی، بهداشت، بینایی، از کارافتادگی، عمر یا برنامه‌های بازنشستگی یا حتی مساعده حقوق.

  • رفاه

افرادی که در شرکتی کار می‌کنند که برنامه‌های رفاهی ارائه می‌دهد، به احتمال زیاد در شغل خود باقی می‌مانند و در نتیجه نرخ ماندگاری کارکنان شرکت را افزایش می‌دهند. این برنامه‌های مهم می‌توانند به افراد کمک کنند تا سالم‌تر باشند و تعادل بهتری بین کار و زندگی برقرار کنند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد وظایف خود را به طور مؤثر انجام دهند و عملکرد کسب و کار را ارتقا دهند.

برخی از نمونه‌های برنامه‌های کارفرمایی که باعث ارتقای رفاه کارکنان می‌شوند عبارتند از:

  • برنامه‌های کمک به کارکنان
  • برنامه‌های تنوع، برابری، شمولیت و حس تعلق
  • فرصت‌های داوطلبانه
  • دورکاری یا برنامه‌های کاری منعطف

 

  • قدردانی

قدردانی شامل به رسمیت شناختن تلاش‌های کارکنان با پاداش‌های غیرمالی است تا به اعضای تیم احساس انگیزه و احترام داده شود. مدیران می‌توانند علاوه بر حقوق، مزایا و برنامه‌های رفاهی، با اعطای جوایز، ارتقاء شغلی و تمجید کلامی یا کلمات تأییدی، از کارکنان خود قدردانی کنند.

  • توسعه کارکنان:

توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها با ارائه برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های پیشرفت شغلی، روی کارکنان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای کارمندان جهت استفاده از موسسات آموزشی رسمی و کسب مدارک تحصیلی بالاتر، کمک‌هزینه تحصیلی در نظر بگیرند. این برنامه‌های توسعه می‌تواند شامل فرصت‌های مربی‌گری برای کمک به اعضای فعلی تیم برای ارتقاء مهارت‌ها و صلاحیت‌هایشان نیز باشد.

 

چگونه یک استراتژی جبران خدمات جامع ایجاد کنیم؟

 

ایجاد یک استراتژی جبران خدمات جامع

در اینجا چند قدم وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد یک استراتژی جبران خدمات جامع موثر انجام دهید:

  • ارزیابی استراتژی‌های جبران خدمات فعلی

قبل از بازطراحی کامل یا معرفی یک سیستم جدید، ارزیابی برنامه تشویقی فعلی را آغاز کنید. شما می‌توانید بر اساس آنچه شرکت به‌عنوان مشوق ارائه می‌دهد، برای همه کارکنان چیزی معنادار ایجاد کنید. برای مثال، اگر متوجه شدید که شرکت به کارمندانی که از سهمیه فروش ماهانه بیشتر می‌فروشند، پاداش نقدی می‌دهد، استراتژی‌های تشویقی دیگری را ارزیابی کنید که این پاداش را برای همه کسانی که در جهت تحقق اهداف شرکت مشارکت می‌کنند، ارزشمندتر کند.

یک رویکرد می‌تواند ارائه فرصت‌های آموزشی با حقوق برای تیم‌ها و افراد باشد تا از دستاوردهای خود بهره‌مند شوند. می‌توانید استراتژی‌های جبران خدمات را توسعه دهید که کمبودهای برنامه تشویقی فعلی را جبران کند یا انگیزه‌های بیشتری برای راضی و پربار نگه داشتن کارکنان فراهم کند.

  •  در طول برنامه ریزی و توسعه، نظر بگیرید.

هنگام ارزیابی مشوق‌های فعلی و ایده‌پردازی برای موارد جدید، با همکاران و مدیران ارشد خود صحبت کنید یا نظرسنجی‌های ناشناس برگزار کنید. دریافت نظرات به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی مؤثر است و چه چیزی در برنامه‌ی تشویقی فعلی شما نیاز به بهبود دارد. همچنین می‌توانید ایده‌های جدیدی را کشف کنید که هنگام طراحی استراتژی پاداش می‌توانید آن‌ها را پیاده‌سازی کنید.

علاوه بر این، جمع‌آوری بازخورد از تیم شما به همه این امکان را می‌دهد تا در استراتژی پاداش‌هایی که روی علایق و توانایی‌های آن‌ها تمرکز دارد، مشارکت کنند.

  • از ایده‌ها و بازخورد تیم خود برای هدایت طراحی استفاده کنید.

با استفاده از ورودی‌های تیم خود و ارزیابی خود از مشوق‌های فعلی شرکت، برنامه‌ریزی کنید که چگونه هر انگیزه را در سیستم جبران خدمات اجرا کنید و چگونه زمان رسیدن کارمندان به آن‌ها را شناسایی کنید. معیارهای خاصی را که برای دریافت جبران خدمات لازم است در نظر بگیرید و روش‌هایی را برای تعیین زمان رسیدن فرد به این معیارها مشخص کنید.

علاوه بر این، استراتژی‌های پاداش مؤثر، مشوق‌های فردی و تیمی را برای به رسمیت شناختن تلاش‌های فردی و دستاوردهای گروهی ترکیب می‌کنند.

  • ادغام و پایش استراتژی جبران خدمات جامع

استراتژی جبران خدمات جدید را با اطلاع رسانی تغییرات به تیم، سرپرستان و سایر همکاران در محل کار آغاز کنید. اطمینان حاصل کنید که تیم شما انتظارات و اهدافی را که برای کسب جبران خدمات می توانند برآورده کنند، درک کرده اند. همچنین، نحوه سنجش پیشرفت تیمی و فردی توسط کارکنان و سرپرستان را مشخص کنید.

  • ارزیابی و سنجش اثربخشی استراتژی

پس از راه‌اندازی استراتژی جبران خدمات، اثربخشی برنامه را رصد و ارزیابی کنید. مهم‌ترین معیارهایی که هنگام ارزیابی عملکرد استراتژی باید ردیابی شوند، شامل افزایش بهره‌وری کارکنان، عملکرد، رشد کلی و دستیابی به اهداف کلیدی شرکت است. به مرور زمان، یک استراتژی جبران خدمات معنادار و انگیزشی می‌تواند منجر به بهبود در فرآیندهای مختلف سازمانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موضوعاتی که در این مقاله می خوانید

درسنامه

    مقالات مرتبط

    دریافت کاتالوگ

    نام و نام خانوادگی(ضروری)