رفتار سازمانی

رفتار سازمانی چیست؟

رفتار سازمانی (OB) مطالعه نحوه تعامل و تأثیر افراد، گروه ها و سازمان ها بر یکدیگر است. اگرچه تا حد زیادی در حوزه مدیریت کسب و کار به عنوان ابزاری برای درک و مدیریت مؤثرتر گروه‌های مردم استفاده می‌شود. دلیل اینکه کسب‌وکارها به OB نگاه می‌کنند این است که می‌تواند به سازمان‌ها در افزایش عملکرد کارکنان کمک کند و در عین حال یک محیط کاری مثبت را نیز ایجاد کند.

 

تعریف رفتار سازمانی

 

تعریف رفتار سازمانی

رفتار سازمانی مطالعه چگونگی تعامل افراد و گروه ها در یک سازمان و تأثیر این تعاملات بر عملکرد سازمان و منابع انسانی در جهت هدف یا اهداف آن است. این رشته به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر رفتار در یک سازمان می پردازد.
تمرکز رفتار سازمانی حول محور بهره وری کارکنان است. به عنوان مثال، مطالعات رفتار سازمانی نشان داده است که کارکنانی که احساس ارزشمندی و قدردانی می‌کنند، انگیزه و بهره‌وری بیشتری دارند که منجر به افزایش سود برای سازمان می‌شود. با این حال، رفتار سازمانی همچنین می‌تواند بر روش‌هایی تمرکز کند که سازمان‌ها می‌توانند رفتار را بهتر مدیریت، تغییر و بهبود بخشند تا به نتایج مطلوب دست یابند (به عنوان مثال، بهره‌وری، رفاه کارکنان، یا رضایت در محل کار).

 

رفتار سازمانی در مقابل فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی به کیفیت های خود محل کار اشاره دارد که بر کارکنان آن تأثیر می گذارد، در حالی که رفتار سازمانی به رفتارهای حاصل از افراد درون آن اشاره دارد.
فرهنگ سازمانی شامل عواملی مانند بیانیه ماموریت شرکت، ارزش های اصلی و انتظارات کارکنان شرکت است. هویت شرکت و اینکه چگونه می‌خواهد درک شود را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت بیانیه ماموریتی متمرکز بر ارائه بالاترین کیفیت خدمات به مشتریان داشته باشد، ارزش های اصلی شرکت ممکن است حول رضایت مشتری، ارتباطات و حرفه ای بودن متمرکز شود. این انتظارات کارمندان را شکل می دهد، مانند انتظار از آنها مودب بودن و مایل به انجام کارهای بیشتر برای خدمت به مشتری.
رفتار سازمانی رفتار حاصل از افراد درون سازمان بر اساس فرهنگی است که در آن غوطه ور شده اند. اگر فرهنگ شرکتی است که خدمات به مشتریان را ارتقا می دهد، کارمندان به احتمال زیاد رفتارهایی مانند دوستانه و مفید بودن را در برخورد با مشتریان نشان می دهند. .
اگر فرهنگ شرکت حول یک محیط رقابتی بچرخد و انتظار می‌رود که کارمندان برای موفق‌ترین افراد فراتر از آن عمل کنند، ممکن است عکس این موضوع صادق باشد. در این حالت، کارکنان ممکن است رفتارهایی مانند پرخاشگری و رقابت را برای دستیابی به بالاترین نتایج نشان دهند.
فرهنگ سازمانی به‌عنوان پایه‌ای برای رفتاری که کارکنان نشان می‌دهند عمل می‌کند، و این دو به شدت در هم تنیده هستند. اگر یک شرکت می خواهد یک محیط کاری مثبت ایجاد کند، ایجاد یک فرهنگ سازمانی که رفتار سالم را در بین کارکنان خود ترویج می کند، مهم است.

 

مزایای درک رفتار سازمانی

درک رفتار سازمانی می تواند به شرکت ها و کسب و کارها کمک کند تا فرهنگ و محیط کاری مثبتی را ایجاد و پرورش دهند که در نهایت سازمان را به عنوان یک کل بهبود می بخشد.
نشان داده شده است که مزایای رفتار سازمانی عبارتند از:

  •  افزایش رضایت کارکنان و رضایت مشتری
  •  افزایش نوآوری و بهره وری و عملکرد
  •  بالا بردن اعتماد بین کارکنان و شرکت/مدیریت
  •  ارتباط بهتر در درون سازمان
  •  معرفی ویژگی های رهبری کارکنان
  •  کارکنان به احتمال زیاد رفتار اخلاقی دارند
  •  کاهش فرسودگی شغلی کارکنان
  • مدیریت بهتر ۵ نسل مختلف کاری
  • کاهش فرسایش و جابجایی کارگران
  • برنامه ریزی مسیر شغلی

 

۴ عنصر رفتار سازمانی

 

۴ عنصر رفتار سازمانی

رفتار انسان یک حوزه تحقیقاتی پیچیده و چندوجهی است که به طور مداوم با زمان در حال تغییر و تغییر است. در حوزه رفتار سازمانی، تحقیقات تا کنون نشان داده است که چهار عنصر کلیدی در رفتار انسانی در محیط کار نقش دارند:

۱. افراد:

هر کس شخصیت، ارزش ها و سبک ارتباطی خود را به محیط کار می آورد. تعامل کارکنان با کار و با یکدیگر شاید مهمترین عنصر در یک محیط کاری باشد.

۲. ساختار:

به روابط و نقش های کارکنان با یکدیگر و درون شرکت اشاره دارد. شامل عناصری مانند سلسله مراتب، شرح وظایف، بخش و سیستم جبران خسارت.

۳. فناوری:

ماشین آلات، ابزارها و منابعی که در اختیار کارکنان قرار می گیرد تا وظایف شغلی خود را انجام دهند. با مشتریان کار کنند و در غیر این صورت در یک نقش و به عنوان بخشی از سازمان عمل کنند.

۴. محیط های خارجی:

هر دو محیط داخلی و خارجی شامل. این هم به محیط های فیزیکی (نور، فضا، مبلمان و غیره) و هم به شرایط گسترده تر (اقتصاد، مشتریان، سیاست و غیره) اشاره دارد.

برای درک رفتار سازمانی، درک این نکته ضروری است که هر چهار مؤلفه، فرهنگ یک شرکت و نحوه رفتار کارکنان در آن را تشکیل می دهند. رهبران شرکت می توانند با مشخص کردن نقاط ضعف و تعدیل بر اساس آن، تغییراتی را در سازمان خود ایجاد کنند.

 

نمونه هایی از رفتار سازمانی

نمونه هایی از رفتار سازمانی

چهار عنصر کلیدی وجود دارد که به رفتار سازمانی کمک می کند. بنابراین بیایید به نمونه هایی از این موارد نگاهی بیندازیم تا بهتر بفهمیم رفتار سازمانی چیست، چگونه کار می کند و در سازمان های مختلف چگونه به نظر می رسد.

مردم

افراد مهمترین عنصر رفتار سازمانی هستند. نگرش ها و باورهای آنها نحوه عملکرد محل کار و نحوه تکمیل کار را شکل می دهد. به عنوان مثال، شخصی که انگیزه بالایی دارد و در مورد کار خود مشتاق است، ممکن است دیگران را تشویق کند که همین کار را انجام دهند.
برخی از کارمندان ممکن است به موقع بودن را بر کمال ارجحیت دهند و مهلت‌های ملاقات را بر مراقبت از خود ترجیح دهند. دیگران ممکن است برای هر دو به یک اندازه ارزش قائل شوند. در حالی که دیگران ممکن است مراقبت از خود را بر دو مورد دیگر اولویت دهند. ایجاد تیمی از افراد که بتوانند به طور موثر و کارآمد با هم کار کنند و دارای ارزش‌ها و شخصیت‌هایی باشند که به خوبی برای شغل مورد نظر مناسب هستند، مهم است. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که مرزهای بین کار و زندگی شخصی حفظ می شود و اهداف به موقع برآورده می شوند.

ساختار

ساختار یک سازمان می تواند بر نحوه انجام کار تأثیر بگذارد. برای مثال، یک سیستم سلسله مراتبی با نقش‌ها و مسئولیت‌های روشن، ممکن است افراد را تشویق کند که به شیوه‌ای ساختاریافته و کارآمد با یکدیگر کار کنند.
برخی از سازمان ها سلسله مراتب و تعاریف نقش دقیقی را حفظ می کنند، در حالی که برخی دیگر رویکردی کمتر سختگیرانه و مشارکتی را اتخاذ می کنند. یک ساختار انتخاب شده و مدیریت مناسب (یا نادرست) آن می تواند شفافیت را برای کارگران فراهم کند یا منجر به هرج و مرج و سردرگمی شود. این عناصر ساختاری می توانند دیکته کنند که کارکنان چگونه می توانند به طور مؤثر و راحت تغییرات را پیشنهاد کنند، درخواست کمک کنند و مشکلات را تشدید کنند. اگر به نظر می رسد سازمان شما با این مسائل دست و پنجه نرم می کند و در رفتار کارکنان منعکس می شود، ممکن است وقت آن رسیده که نگاهی به ساختارهای موجود بیندازید.

فن آوری

فناوری می تواند تأثیر زیادی بر رفتار سازمانی داشته باشد. سیستم‌های خودکار می‌توانند فرآیندها را ساده‌تر کنند و انجام کارهای خود را برای افراد آسان‌تر کنند. به همین ترتیب، سیستم هایی با طراحی ضعیف می توانند به راحتی تولید را متوقف کنند.
آیا تا به حال به بیمارستانی رفته اید که به نظر می رسد دائماً لوازم ضروری آن خالی است؟ یا یک فروشگاه خرده فروشی که در آن سیستم نقطه فروش هر 10 دقیقه یکبار راه اندازی مجدد می شود؟ این خرابی های عملیاتی سیستم های زنجیره تامین می تواند تاثیر زیادی بر رضایت مشتری و کارکنان داشته باشد. حصول اطمینان از اینکه کارکنان شما ابزارهای لازم برای عملکرد خوب در نقش های خود را دارند برای موفقیت کلی شرکت بسیار مهم است.

محیط های خارجی

محیط خارجی نیز می تواند تأثیر قابل توجهی بر یک سازمان داشته باشد. به عنوان مثال، شرایط اقتصادی می تواند بر در دسترس بودن منابع تأثیر بگذارد، در حالی که تغییرات در قانون می تواند چالش های جدیدی ایجاد کند. شرکت ها باید از محیط بیرونی خود آگاه باشند تا بتوانند خود را تطبیق دهند و رقابتی باقی بمانند.
برای لحظه‌ای تصور کنید که یک شرکت بزرگ و بسیار سودآور به یک مدیرعامل و مدیران ارشد پاداش‌های بزرگ پایان سال پرداخت می‌کند، اما ادعا می‌کند که «جایی در بودجه» برای استخدام کارکنان شدیداً مورد نیاز یا جایگزینی تجهیزات ضروری شکسته وجود ندارد. کارمندان این سرزنش را دریافت می‌کنند و به آنها ماژول‌های اصلاح غیرشخصی در مورد چگونگی بهبود عملکرد در زمانی که سهمیه‌ها برآورده نمی‌شود، توسط مشتریان در حین کار مورد حمله قرار می‌گیرند یا پس از اعتراف به اشتباهات مرتکب شده در حین کار بیش از حد به دلیل کمبود کارکنان، مورد حمله انضباطی قرار می‌گیرند. در همین حال، اقتصاد سطل زباله است، به اکثر کارکنان شرکت دستمزد معیشت پرداخت نمی شود و مزایای ارائه شده توسط شرکت کم است یا وجود ندارد. به نظر مکانی است که می خواهید کار کنید؟

 

جمع بندی

درک رفتار سازمانی و اجرای استراتژی ها در راستای مفاهیم آن می تواند به کسب و کارها در افزایش بهره وری کارکنان کمک کند. در نهایت، شرکت‌هایی که با مطالعه و اجرای تغییرات بر اساس اصول رفتار سازمانی، شیوه‌های کمتر ایده‌آل را تعمیر می‌کنند، می‌توانند موفق‌تر و سودآورتر شوند. چنانچه در سازمان خود دارای مشکلات رفتار سازمانی هستید، می‌توانید با راهکارهای هوشمند آراد در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موضوعاتی که در این مقاله می خوانید

درسنامه

    مقالات مرتبط

    دریافت کاتالوگ

    نام و نام خانوادگی(ضروری)